tekst_5 - Wibracje zdrowia

Przejdź do treści
Stres przedegzaminacyjny
Systemy edukacji umożliwiają nam gromadzenie wiedzy i zdobywanie nowych umiejętności już od wczesnego dzieciństwa, dlatego obszar umysłu u przeciętnego mieszkańca zachodu jest dobrze rozwinięty. Jednak życie we współczesnym społeczeństwie wciąż stawia przed nami nowe wyzwania.

Często możemy usłyszeć twierdzenie, że jeśli ktoś się nie rozwija, to znaczy, że się cofa. Stało się oczywiste, że wraz z rozwojem nauki i powstawaniem nowych technologii musimy poszerzać swoją wiedzę. Człowiek uczy się praktycznie przez całe życie.
Są wprawdzie wyjątki, ale skoro czytasz ten artykuł, to znaczy, że należysz do grona osób, które interesują się najnowszymi odkryciami nauki. Szukasz ciekawych informacji oraz nowych, skutecznych metod rozwoju. Nauka często sprawia nam przyjemność. Uczymy się nowego języka, poznajemy nowe rzeczy, zdobywamy nowe, przydatne umiejętności. Dzięki temu żyje nam się lepiej i łatwiej.

Zdarza się również, że nauka bywa stresująca. Szczególnie, gdy określony system nauczania wymaga od nas wykazania się zrozumieniem określonego tematu lub zdolnością praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy. Świadomie zapisujemy się na szkolenie, kurs lub studia. Jednak potem często pojawiają się wątpliwości. Zadajemy sobie pytanie: „Czy dam radę?” „Czy jestem wystarczająco zdolny, by wszystko zrozumieć?”

Im bliżej jakiegoś testu, sprawdzianu lub egzaminu, który ma zweryfikować naszą wiedzę, tym bardziej wzrasta niepokój. „Boję się, że nie zdążę się wszystkiego nauczyć.” „Boję się, że w czasie egzaminu wszystko zapomnę.” „Boję się, że nie zdam.” „Nie wierzę, że mi się uda.”
Silny stres lub taki, który trwa długi czas, powoduje, że cierpimy na bezsenność, jesteśmy zmęczeni, rozdrażnieni zaistniałą sytuacją. To sprawia, że odczuwamy stres jeszcze intensywniej i… mamy kolejny powód, by się denerwować. To bardzo wyczerpuje, ponieważ zakłócony został stan naturalnej równowagi organizmu.

Stres spowodowany zbliżającym się terminem egzaminu potrafi mocno ograniczyć zdolność koncentracji i jasnego myślenia.
Tak naprawdę nie jesteśmy w stanie uniknąć stresu, ponieważ stres, to emocje, które są nam potrzebne. Emocje są naturalną reakcją organizmu na sytuacje i zdarzenia, które przeżywamy. Nie możemy uniknąć przeżywania emocji, jednak możemy, w miarę możliwości, wyrażać je w zdrowy sposób oraz nauczyć się konstruktywnie reagować na trudne sytuacje i nieoczekiwane zdarzenia.

Umiarkowany stres jest dla nas korzystny. Organizm mobilizuje dostępne zasoby, by jak najszybciej wyprowadzić nas ze stresującej sytuacji.

Są różne sposoby radzenia sobie z nadmiernym stresem. Niektórzy sięgają po alkohol lub środki odurzające - czego zdecydowanie nie popieram. Inni biorą tabletki uspokajające, ale większość tabletek ma działanie uboczne i często zalecenie, by w trakcie ich stosowania nie prowadzić pojazdów mechanicznych. To ograniczenie ma duże znaczenie zwłaszcza dla osób, które przygotowują się do egzaminu na prawo jazdy.

Na szczęście istnieje kilka naturalnych metod pomagających redukować stres. Jedną z nich są Techniki Emocjonalnej Wolności. EFT umożliwia rozładowanie negatywnych emocji, lęku, stresu i napięcia. Przy pomocy tej metody możesz również uwolnić się od ograniczających przekonań związanych z twoją zdolnością uczenia się.

Dzięki EFT możesz szybko odzyskać spokój ducha i skupić się na przygotowaniach do osiągnięcia celu, jakim jest np. zdanie egzaminu.

Jeśli chcesz zastosować EFT do uwolnienia się od lęku i stresu związanego z czekającym cię egzaminem, musisz zapoznać się z procedurą EFT. Najważniejsze elementy, to: zdanie testowe, ustawienie, opukiwanie punktów meridianowych z równoczesnym wypowiadaniem przypominacza, procedura 9 gamowa.

Żeby zacząć pracę z EFT, określ problem, nad którym chcesz pracować. Opisz go tak dokładnie, jak to jest możliwe. Zwróć uwagę na odczucia płynące z ciała, takie jak ucisk w żołądku, czy przyspieszone bicie serca. Zdanie opisujące problem, to twoje zdanie testowe. Może ono brzmieć np.:

„Czuję ucisk w żołądku, gdy myślę o zbliżającym się egzaminie, bo boję się, że coś pójdzie nie tak i boję się, że nie zdam.”

Teraz określ intensywność emocji związanych z tym problemem. W skali od 0 – 10 na ile je oceniasz? Zapamiętaj tę liczbę.

Zdanie testowe jest podstawą do sformułowania ustawienia:

„Mimo że czuję ucisk w żołądku, gdy myślę o zbliżającym się egzaminie, bo boję się, że coś pójdzie nie tak i boję się, że nie zdam, to kocham i akceptuję siebie.”

Masując wrażliwy punkt, lub opukując punkty karate powtórz ustawienie trzy razy. Następnie opukaj pozostałe punkty i przy każdym powtarzaj przypominacz związany z problemem.

Przypominacz:
Brwi
czuję ucisk w żołądku,
Bok oka
bo boję się egzaminu,
Pod okiem
boję się, że coś pójdzie nie tak,
Pod nosem
czuję ucisk z żołądku,
Broda
bo boję się, że nie zdam,
Obojczyk
boję się, że coś pójdzie nie tak,
Pod pachą
pytania mi nie podejdą,
Szczyt głowy
nic nie będę potrafił sobie przypomnieć,
Kciuk
boję się, że nie zdam,
Palec wskazujący
to będzie straszne,
Palec środkowy
czuję ten ucisk w żołądku,
Mały palec
gdy myślę o egzaminie,
Punkt karate
boję się, że coś pójdzie nie tak,
Punkt gamy
boję się, że nie zdam.
9 gamowa procedura
Brwi
boję się, że nie zdam,
Bok oka
czuję ucisk w żołądku,
Pod okiem
gdy myślę o egzaminie,
Pod nosem
boję się, że wszystko zapomnę,
Broda
całkowita pustka w głowie,
Obojczyk
zupełnie się ośmieszę,
Pod pachą
tyle starań i wszystko na nic,
Szczyt głowy
egzamin jest coraz bliżej,
Kciuk
coraz bardziej się boję,
Palec wskazujący
czuję ten ucisk w żołądku,
Palec środkowy
gdy myślę o egzaminie,
Mały palec
boję się, że coś pójdzie nie tak,
Punkt karate
wszystko mi się pomiesza,
Punkt gamy
boję się, że nie zdam.
Głęboki oddech
Teraz wróć do zdania testowego i sprawdź, na ile zmieniła się intensywność emocji. W skali 0 – 10 ile jest teraz? Jeśli spadła do 0, to gratuluję! Szybko uwolniłeś się od problemu.

Jeśli spadła o kilka punktów, ale nadal coś czujesz – powtórz procedurę jeszcze raz. Przy mniejszej intensywności odczuwanych emocji możesz zrobić ustawienie na pozostałość, czyli dodać do swojego ustawienia wyraz „nadal” lub „jeszcze”.

„Mimo że jeszcze czuję ucisk w żołądku, gdy myślę o zbliżającym się egzaminie, bo nadal się boję, że coś pójdzie nie tak i wciąż się boję, że nie zdam, to kocham i akceptuję siebie.”

W trakcie opukiwania może ci się przypomnieć lub skojarzyć coś, co jest związane z problemem. Warto zająć się tym aspektem w kolejnym ustawieniu. Najpierw jednak zakończ pracę z tym ustawieniem.

Wróć do pierwszego zdania testującego. Gdy intensywność przeżywanych emocji jest na poziomie 0–1, możesz zrobić rundę pozytywną.

Opukując punkty meridianowe powtarzaj pozytywne afirmacje:
Przypominacz:
Brwi
uwalniam się od tego lęku,
Bok oka
jestem spokojny i zrelaksowany,
Pod okiem
gdy myślę o egzaminie,
Pod nosem
moje ciało jest zrelaksowane,
Broda
mój żołądek jest spokojny i rozluźniony,
Obojczyk
ze spokojem myślę o egzaminie,
Pod pachą
jestem wystarczająco zdolny, by sobie poradzić,
Szczyt głowy
otwieram się na nowe informacje,
Kciuk
z łatwością zapamiętuję potrzebne wiadomości,
Palec wskazujący
potrafię kojarzyć fakty i wyciągać właściwe wnioski,
Palec środkowy
mam dużo satysfakcji, gdy poszerzam swoją wiedzę,
Mały palec
z łatwością znajduję potrzebne mi informacje,
Punkt karate
zdawanie egzaminu jest dla mnie bezpieczne,
Punkt gamy
wiem, że sobie poradzę,
Brwi
otwieram się na własną mądrość,
Bok oka
moja uwaga jest skupiona,
Pod okiem
myślę precyzyjnie i wysławiam się z łatwością,
Pod nosem
w czasie egzaminu czas płynie w naturalny sposób,
Broda
z łatwością przypominam sobie to, co jest mi potrzebne,
Obojczyk
jestem wyluzowany, gdy nie potrafię znaleźć odpowiedzi na jakieś pytanie,
Pod pachą
skupiam się na kolejnych pytaniach,
Szczyt głowy
znajduję odpowiedzi na kolejne pytania,
Kciuk
jestem spokojny, bo mam wystarczająco dużo czasu,
Palec wskazujący
odpowiadam najlepiej, jak potrafię,
Palec środkowy
czuję się swobodnie w czasie egzaminu,
Mały palec
gdy jestem zrelaksowany, łatwiej znajduję odpowiedzi na pytania,
Punkt karate
czuję satysfakcję, gdy moja nauka przynosi efekty,
Punkt gamy
mam wiele powodów do zadowolenia z siebie.
Głęboki oddech
W opisany powyżej sposób przepracuj pozostałe negatywne emocje i ograniczające przekonania, które mają związek z nauką, przygotowaniami do egzaminu oraz wiarą we własne możliwości. Jeśli jakiś aspekt problemu jest specyficzny tylko dla ciebie, bo wiąże się ze wspomnieniami, np. nauczyciel lub koledzy ze szkoły powiedzieli lub zrobili coś, co teraz blokuje twój potencjał, zajmij się tym w oddzielnej sesji. Zbuduj ustawienie i wykonaj procedurę EFT.

Gdy zaczniesz się uwalniać od lęków, ograniczających przekonań i negatywnych emocji związanych z przeszłością oraz z aktualną sytuacją, twój organizm zacznie powracać do naturalnego stanu równowagi. Wtedy łatwiej osiągniesz zamierzone cele. Powodzenia!

Krystyna Trzaska________
Trener EFT-ADV, Wellness coach _ __
Wróć do spisu treści